lørdag den 4. september 2010

Læsø Uldstue

I sommer havde gemalen og jeg fornøjelsen af at være på Læsø. Jeg havde gjort et forarbejde (får-arbejde? ha-ha) hjemmefra og fundet Læsø Uldstue. Gården har eget fårehold, som leverer uld til garnet, og i øvrigt et tag af ålegræs, som er helt specielt for nogle af de rigtig gamle gårde på Læsø.

Jeg havde adviseret gemalen om at et besøg dér var nødvendigt, men jeg tror ikke der var nogen af os der havde forudset hvilket slaraffenland der ventede os mig! Herre jemini, hvis jeg troede at det ville være en lillebitte butik med et lillebitte udvalg blev jeg godt nok snydt!!


Efter foredrag om forehold og ålegræstag kunne man se noget af garnet (fra egen produktion forstås) blive farvet med naturfarver. Først med birkeblade som gav flotte grønne nuancer:




Og bagefter cochinelle-lus (jo lus!), som gav en fantastisk dyb rød farve:



Bagefter var der frit slag i butikken (som fyldte hele to længer af gården). Der var strikket et væld af modeller op så man rigtig kunne gå og mærke, prøve, måle, prøve igen osv. Det var helt fantastisk!

Jeg vil lade billederne tale for sig selv og giver jer hermed Læsø Uldstue billed-galore:













Jeg troede faktisk lidt, at jeg var død kommet i himlen!

PS. Det var gemalen der tog billederne - jeg havde jo begge arme begravet i uld! (Så havde han også noget at lave i de to timer vi jeg brugte dér ...)

(This summer I visited Læsø Uldstue - one of the best yarn-shops I've ever seen!)

3 kommentarer:

  1. Kan godt forstå du troede du var kommet i himlen....hold så lige op hvor er der meget garn og opstrikkede modeller.

    Faldt tilfældigt over din dejlige blog og her må jeg da læse med.

    God weekend.

    SvarSlet
  2. Kære Strikkeentusiast,
    tak for din søde kommentar - du er hjerteligt velkommen! Glæder mig til også at læse på din blog!
    :) Anna

    SvarSlet
  3. ja vi strikkepiger herover er også godt tilfredse og flytter ikk herfra med mindre uld stuen fytter med

    SvarSlet

 

avandia